بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید 

۱۰ مورد از برترین فیلم هاي ساخته شده در تاریخ سینمای کشور ایران را به شما معرفی میکنیم که اکثر از میان فیلمهای تازه فرآوری انتخاب شده اند. این جا نه جشنواره هست, نه پاداش اي درکار هست؛ منتقد حرفه اي و مشهوری هم روی صندلی چرخان پشت لپتاپ در حال بررسی فیلم ها نیست! این جا, در منظوم, شما, بله خود شما! عاشقان سینما,

 

فیلم بین هاي حرفه اي, فیلم ها را بالا برده اید! شما با مشاهده دقیق و مشتاقانه و سخت گیرانه فیلمهای ایرانی و امتیاز دادن به انها در اپلیکیشن و سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران, برترین فیلمهای ایرانی مدنظر خود را به مخاطبان معرفی کرده‌اید. نگاهی به نتیجۀ این انتخاب, نشان می‌دهد آنجا که ترکیب مهارت و عشق و فن رخداد بیفتد, نظر حرفه اي ترین منتقدان با مخاطبان مردمی فیلم ها یکی خواهد بود.

 

براق ترین آثار سیـنمای ایران, با دقتی کم نظیر, در این لیست, ردیف شده اند. لیست برترین فیلمهای سینمایی ایرانی بر زمینه ستاره و امتیاز فیلم که کاربران در منظوم ثبت کرده اند, تهیه شده هست. بد نیست به ۱۰ مورد اول این لیست, نگاهی بیندازیم.

 

دهمین فیلم;”ایستاده در غبار”

دهمین فیلم برگزیدۀ شما, در غبار حرفه اي هاي سـینمای ایران, با سربلندی ایستاد و ناگهان نگاه ها را به سوی خود جلب کرد!نخستین ساخته بلند سینمایی محمدحسین مهدویان در ژانر مستند و در قالبی نیمه داستانی, با کمترین میزان نقد, علاوه بردیگر جنبه هاي درخور تحسینش, از این لحاظ هم احتمالاً جزو پدیده هاي سینمای کشور ایران باشد.

 

این فیلم با سوژه ملی خود, بیشترین حجم از سمپاتی و درک را دریافت کرد. زندگی و روایت هاي شخصی آشنایان احمد متوسلیان, اسطوره گم شده درغبار سال های دور ایران, محور مستندی بسیار خوش تولید و دقیق و هوشمندانه قرار گرفت. بازی هاي خاص و حساب شده و پیروز هنرپیشه هاي فیلم در نقش هاي مستند,

 

بهره گیری از صداهای حقیقی, پرهیز نسبی از قضاوت گری در روایت و محبوبیت شخصیت ملی حاج احمد متوسلیان و وجه رازآمیز زندگی هنوز ناتمام اش, این فیلم را در معرض پیشباز گسترده و توامان مردم و منتقدان قرار داد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

نهمین فیلم;”جدایی کمیاب از سیمین”

این فیلم, درکنار جلب نظر مثبت شمار زیادی از منتقدین, دچار حواشی غیرسینمایی بسیاری نیز شد که در فروش و شناخته شدنش موثر بود.سبک خاص فرهادی, در پردازش آزادانه و دور از قضاوت روایت, که در فیلمهای قبلی اش, کاملاً پخته و پرورده شده بود,

 

در این فیلم به اوجی قابل اعتنا رسید. اما علت بخت مخاطب به این فیلم فقط هنر فرهادی در روایت گری خاص خویش و تسلط تحسین برانگیزش در کارگردانی نبود. داستان این فیلم که به بیان ناسازگاری زوجی از طبقۀ متوسط اجتماعی, برای مهاجرت از ایران و سرگردانی فرزند و مواجهه با انتخابی اخلاقی. انگار زبان حال بسیاری

 

از ایرانیان در زمانی بود که ازدحام هاي سیاسی پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ امان بسیاری را بریده بود. پیش ازآن, پشتیبانی فرهادی از جریان سیاسی خاصی در انتخابات ۸۸, بر هیجان مخاطب در زمان توزیع این فیلم افزود. علاوه برآن, فیلم غوغایی “اخراجی ها۳” از ساخته هاي کارگردانی منتسب به طیف سیاسی مقابل و در ژانری

 

کاملاً متفاوت, هم زمان با “جدایی…” توزیع شد که طرفداران این دو جناح سیاسی را به وزن کشی اجتماعی پیروان خود در تماشای فیلم ها کشاند. بازی هاي فوق العادۀ هنرپیشگان مشهور فیلم, نظیر پیمان معادی, لیلا حاتمی و شهاب حسینی, و جوایز بین المللی بعدی, شمار زیادی از عوامل موفقیت و محبوبیت را در این فیلم, گردهم آورد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

هشتمین فیلم;”فروشنده”

فرهادی کارگردانی هست که تمام ساخته هایش نظر بسیاری را به خود جلب میکند. موافق و مخالف, او و کیفیت آثار و ترقی یا پسرفتش را زیرنظر می‌گیرند. البته تمامی ساخته هایش به یک اندازه ماندگار و پیروز ظاهر نمی‌شوند, اما بی شک, فیلم فروشنده از آنهاست که ماندگار خواهد شد.

 

سوژۀ بسیار بحران برانگیز فیلم, بازی هاي خیره کننده, سبک قوام یافتۀ فرهادی در روایت گری و کارگردانی و جوایز معتبر بین المللی, از جمله دلایل موفقیت این فیلم هست. ماجرای تجاوز به یک زن, خود به تنهایی سوژه اي زیبا هست؛ چه رسد به آنکه روند داستان به گونه اي پیش رود که متجاوز, از شمایل مادام العمر مجرم مخوف و غیر انسانی خارج شود و حتی نحوۀ برخورد با او هم از شکل قدیمی غیرت متعارف فاصله بگیرد و …

 

مثل شمار زیادی از آثار غوغایی فرهادی, بحث و ناسازگاری نظر بر سر نحوۀ معرفی جامعه و قرائت خاص او از اخلاق, وی را در معرض نقدهای تند و انگ سیاه نمایی از جامعۀ ایران, و در این راستا خاص, القای بی غیرتی مردان ایرانی قرار داد.همزمانی توزیع این فیلم با درخشش دو هنرپیشۀ اصلی فیلم, ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در سریال پرطرفدار شهرزاد نیز مخاطب را افزود.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

هفتمین فیلم;”بادیگارد”

حاتمی کیا که احتمالاً چندسالی از روزهای اوجش فاصله گرفته بود, با “بادیگارد” بازگشتی درخور اعتنا داشت. بادیگارد, از قوت و دقت فنی فیلمهای پیشین حاتمی کیا برخوردار هست. ازجمله نکات خاص مایۀ جلب نظر مخاطب, این هست که در دوران روایت گری ساده و دورازقضاوت و مینی مالیستی

 

اما پر از جزییات, حاتمی کیا با بی پردگی, باورها روشن و قضاوت گرانۀ خویش را با مهارت بر پرده نقش می‌کند. او پیش وپس از این فیلم, با بیان جملات انتقادی تندوتیز نسبت به جریانات سیاسی و فرهنگی موجود, بر حواشی پیرامون خود و فیلمش افزود. این فیلم با بازی هاي مفید پرویز پرستویی و بابک حمیدیان در نقش هاي اصلی, جوایزی از جشنوارۀ آن سال, دریافت کرد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

ششمین فیلم;”دربارۀ الی”

فرهادی درحقیقت با این فیلم, سبک خاص خود را به مخاطب شناساند. شمار زیادی از منتقدان نیز معتقدند این فیلم هم چنان برترین فیلم فرهادی هست که درنظر مخاطبان منظوم نیز بالاتر از فیلمهای دیگرش قرار دارد. دیالوگ هاي این فیلم هم چنان در افواه می‌چرخد و بازی هاي این فیلم جزو بیادماندنی ترین بازی هاي هنرپیشگان این فیلم هست.

 

از جمله, گلشیفته فراهانی یکی از آخرین بازی هاي بیادماندنی اش را گذشته از خروج غوغایی اش از ایران در این فیلم ارائه کرد. ترانه علیدوستی, شهاب حسینی, پیمان معادی و صابر ابر نیز, که بعدها هرکدام به ستاره هاي سـینمای ایران بدل شدند و حتی درخشش جهانی یافتند, در این فیلم بازی هاي درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.این فیلم جوایز قابل توجهی نصیب فرهادی و تیم اش کرد

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

پنجمین فیلم;”ماجرای نیمروز”

هر دو فیلم سینمایی این کارگردان تازه وارد و جوان درنظرمخاطبان سایت پرمخاطب منظوم, جزو ده فیلم برتر هست. با این حال فیلم ماجرای نیمروز, به اندازۀ فیلم قبلی اش, بی حاشیه نبود! گویا آمیختگی با حواشی سیاسی, کمابیش به سنتی گریزناپذیر در سـینمای ایران بدل شده هست. روایت خاص

 

و دقیق محمدحسین مهدویان از فرقۀ منافقین و جریان متلاشی شدن آن ها در سال ۶۰ پس از ورود به فاز نظامی و ترورهای مهم ایران در آن سالها, بسیاری را اینگونه برانگیخت که ادعا کنند فیلم دچار یکسونگری و ایدئولوژی زده هست. ازسوی دیگر مدافعان بیان می داشتند که آن دوران سیاه وسخت جامعۀ ایران که برترین هایش را در آن ترورها از دست می داد,

 

نیاز به چنین پرداختی داشته هست. این مباحث اما مانع از این نیست که هنر بی نظیر پخته و ماهرانۀ مهدویان علیرغم متعلق بودنش به نسل بسیار جوان کارگردانان ایرانی, به چشم بیاید. فیلمنامۀ قوی و بازی هاي بی نظیر و فضاپردازی درست این فیلم از امتیازات آن هست.بعنوان آخرین ازدحام پیرامونش, این فیلم در لیست اولیۀ کاندیداهای ارسال به اسکار بود اما انتخاب نشد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

چهارمین فیلم;”بچه هاي آسمان”

در سنجش با فیلمهای دیگر این لیست, این فیلم قدیمی هست. نکتۀ دیدنی دقت آنکه این فیلم حال وهوای متفاوتی با دیگر فیلمهای این لیست دارد؛ نه در داستان خود بحران ویژه اي دارد, نه از عناصر جذابیت متعارف نظیر داستانی عاشقانه یا غوغایی بهره برده, نه سوپراستاری در آن ایفای نقش می‌کند

 

و نه حتی بعد از تولید و اکرانش, برخلاف دیگر آثار سینمایی که به علت نشان دادن فقر در ایران متهم به سیاه نمایی می‌شدند, با وجود نمایش فقر عمیق, متهم به سیاه نمایی شد.این فیلم در همان زمان نیز در داخل و بیرون از کشور به دلیل لحن انسانی و احساس برانگیزش, تحسین شد و جوایز بسیاری نصیب خود کرد. مجید مجیدی با فرآوری این فیلم به چنان موفقیتی دست یافت که بعدها تکرار نشد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

سومین فیلم;”آژانس شیشه اي”

این فیلم بی شک از برترین ساخته هاي ابراهیم حاتمی کیا و همین طور سـینمای ایران هست و از روحیۀ خاص او در بیان بی پردۀ باورها و نوع نگاهش داستان می‌کند. برخلاف آن چه بعدها با سینمای فرهادی در دوری از قضاوت گری متعارف شد, در دوران “آژانس شیشه اي” این فیلم از این منظر به اندازۀ “بادیگارد” در سالها بعد, نکوهش نشد.

 

در آن زمان بحث جنگ, رانت هاي احتمالی و برخورد جامعه با رزمندگان زنده بازگشته از جنگ و جانبازان, موردبحث بسیاری بود و حاتمی کیا نشان داد که شمار زیادی از این نظرات را غیرمنصفانه می‌داند و قصد دارد نگاه جامعه را به این موضوع تعدیل کند. اتفاقی که حقیقتاً افتاد و این فیلم اثرگذار, با داستان مهیج خود

 

و بازی هاي بیادماندنی پرویز پرستویی, حبیب رضایی و بیتا بادران, توانست همدلی بسیاری را نسبت به طیف بی ادعای بازماندگان جنگ جلب کند و جریان ساز باشد و احتمالاً علت قرار گرفتنش در این جایگاه از دید مخاطبان منظوم, همین باشد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

دومین فیلم;”مارمولک”

علت حضور این فیلم در این لیست را هم باید شنا خلاف جهت جامعه و نوعی جریان سازی اخیر دانست. نگاه خاص کمال تبریزی به قشر روحانیت و پرداختن به این سوژه از موضعی غیرقابل انتظار, موجی در جامعه به وجود آورد که هنوز پس از سالها, در ذهن مردم ماندگار و اثرگذار هست. جسارت و شهامت تبریزی

 

در تعریف داستانی که در آن جای سارق و روحانی عوض شده, باعث شد شمار زیادی از مردم و برخی منتقدان آن را توهین آمیز بدانند. اما با گذشت زمان, فیلم مارمولک جریان نگاه منفی به روحانیت را در جامعه کمرنگ کرد و باعث انگیزش همدلی نسبت به این قشر شد.بازی بی نظیر پرویز پرستویی و بار خنده دار قوی و جسورانۀ فیلم هم در جلب مخاطب بی اثر نبود.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

و بالاخره, نخستین فیلم; “ابد و یک روز”

تازه ترین ساختۀ سعید روستایی, پیشباز چشمگیر مخاطب را احتمالا مدیون پردازش بسیار واقع گرایانه و دقیق فضای فیلم هست. داستان, روایتی نسبتاً ساده از فقر و شکست و جرم و روابط معیوب و پیچیدۀ افراد یک خانواده هست. ازدواج مصلحتی دختر خانواده برای نجات دیگر اعضا از فقر؛ که نهایتاً انجام نمی‌شود؛

 

اما خاص بودن این فیلم تا حد جایگاه اولیه در لیست سایت پرمخاطب منظوم, بی شک مدیون فضاسازی رئالیستی و دقیق, داستان روان و درست و بازی هاي بسیار خیره کننده و خلق لحظات اثرگذار در فیلم هست.اتفاقی که برای این فیلم افتاد و تکیه کلام ها و لحظات خاص آن در قالب هشتگ و تصویر هاي خنده دار و جدی, به سرعت وارد ادبیات شفاهی

 

و مجازی جامعه شد, برای کمتر فیلمی به وقوع ضمیمه. جوایز بسیاری برای بازی هاي بینظیر و فیلمنامه و کارگردانی نصیب این فیلم شد و مثل شمار زیادی از فیلمهای نمونه, ازسوی برخی هم متهم به سیاه نمایی شد. برخی منتقدان هم معتقد بودند که این فیلم میزانی از دقت دریافت کرد که سزاوارش نبود. اما درهرصورت, این فیلم توانست با مخاطب, به طورگسترده و به خوبی رابطه برقرار کند.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

بررسی کلی لیست ۱۰ فیلم برتر سـینمای ایران

با نگاهی مجدد به این لیست, نکات دیدنی دیگری هم میتوان یافت. به نظر می‌رسد مخاطبان با سبک خاص فیلمسازی برخی از کارگردانها چنان رابطه برقرار کرده اند که مثلا سه فیلم این لیست متعلق به فرهادی هست. بعد از او حاتمی کیا با دو فیلم و محمدحسین مهدویان با این خصوصیت که تنها دو فیلم ساخته, با هر دو فیلمش در این لیست حضور دارد.

 

از لحاظ سبک, فیلمهای قضاوت گر و ایدئولوژیک مثل ساخته هاي حاتمی کیا و مهدویان, به همان میزان مخاطب را جلب کرده اند که فیلم روایت گری مثل “جدایی…” یا “ابد و..”. گویا, مخاطب سـینمای ایران بلوغ کافی برای تشخیص فیلمهای قوی و حرفه اي, فارغ ازمحتوا, به دست آورده هست.

 

نکته دیگر, اینکه از سوپراستارهایی که عامه پسند و گیشه اي میباشند, در بین بازیگران این لیست, تقریبا خبری نیست! این هم, نشانۀ دیگری از بلوغ سینمایی مخاطبان! پرویز پرستویی, شهاب حسینی, پیمان معادی با سه فیلم و ترانه علیدوستی و هادی حجازی فر با دو فیلم در این لیست به چشم میخورند.

 

درعین حال, این فیلم ها, با کسب جوایز معتبر نشان دادند که فیلمهای مفید, قادر میباشند نظر مخاطب و منتقد را هم زمان جلب کنند.شما هم با منظوم و ستاره باران کردن فیلم مورد علاقۀ خود, به جرگۀ این صاحب نظران مشتاق بپیوندید و این لیست را معتبرتر کنید.

 

 

کلیپ های بیشتری ببینید...